Aanmaak (standaard) berichten

Het aanmaken van een nieuw berichten.

Als men op Alle berichten klikt, zal het volgende zichtbaar worden.

 

U kunt nu de titels zien, wie deze heeft aangemaakt en nog andere gegevens die verder in de handleiding worden beschreven.

Berichten die zijn verwijderd met welke reden dan ook, kunnen mits nog nodig altijd worden teruggehaald. Dit werkt hetzelfde als bij b.v. een pc.

Klik nu via de zijkant op bovenin op Nieuw bericht.

Als u voor het eerst deze gebruikt zal een helpscherm verschijnen. We zullen stap voor stap alles even doornemen.

Kies ALTIJD voor Backend Editor.

Het helpschermpje geeft zolang u niet op het kruisje van Finish klikt de volgende stap aan.

Zodra u weet hoe dit allemaal werkt kun u deze eventueel uitschakelen. De keuze is aan u.

Klik op Element Toevoegen, mede omdat we NIETS met de template gaan doen.

U krijgt nu een heel scala met mogelijkheden te zien. Het voordeel bij berichten (voorlopig nog) dat we enkel het Tekst blok gebruiken. Klik maar gewoon op Tekst blok.

 

Het volgende scherm zal zich presenteren.

De uitleg van de kolommen zal later (aangevulde handleiding) worden uitgelegd. Klik nu eerst op bovenstaand vermeld icoontje.

Er zal een extra balk zichtbaar worden. Hier staan nog enkele opties die we in de toekomst kunnen gebruiken.

Voeg nu uw tekst in voor het bericht. Dit scherm werkt als een soort tekstverwerker.

Op alles te kunnen zien zoals deze op de website wordt weergegeven is het belangrijk dat ALTIJD het tabblad Visueel “aan” staat. Dit is de z.g. optie What you type is what you see.

U kunt dus nu de tekst gaan opmaken met diverse opties. Voor “gewone” berichten zullen de opties die rechts staan na het icoon van de extra optie (balk) zoals b.v. Calendar, Smart slider etc. NIET worden gebruikt. Enkele zult u tevens niet kunnen gebruiken omdat u daar eventueel geen rechten voor heeft.

Als u klaar bent met uw tekst en opmaak klikt u op Save changes.

In principe doen we bij berichten NIETS met kolommen. U kunt dus het helpscherm nu afsluiten.

Voor u verder gaat voeren we EERST de titel van het bericht in.

Als u merkt (of naderhand) dat de tekst niet goed is en moet worden aangepast, gaat u ergens midden op de tekst staan met uw muiscursor, waarna een blok verschijnt. Klikt nu op de pen.

Wijzig uw tekst en klik (ALTIJD na wijzigen) op Save changes.

Als men op het plusje klikt onder het blok van de tekst krijgt u wederom de mogelijkheid om een scala van mogelijkheden toe te voegen. Dit zal voor het aanmaken van het bericht normaal gezien niet nodig zijn.

Hebt u per ongelijk iets aangemaakt, kan men weer in het midden van het vak staan en op het kruisje klikken. De aangemaakt blok (optie) wordt dan verwijderd.

We zullen nu de verdere optie doornemen om het bericht dusdanig te kunnen presenteren dat een “universeel” format wordt gehanteerd op de website. Probeert u hier aan te houden. Het staat n.l. behoorlijk slordig als iedereen op hun manier iets willen presenteren. Het gaat tenslotte om het bericht en niet de opmaak.

Ga vervolgens naar de rechterzijkant en klik op de juiste categorie, die in het regel Nieuw zal zijn.

De categorie wordt gebruikt om op bepaalde pagina enkel deze rubriek te kunnen gebruiken. Hebt u deze niet aangevinkt dan zal het bericht op o.a. de Nieuw pagina NIET zichtbaar zijn, maar ook niet op de hoofdpagina aan de rechterzijkant. Hier staat n.l. de instelling om enkel berichten met Nieuw zichtbaar te maken.

Moet er een categorie naar uw mening bijkomen, neem dan contact op met de webmaster.

 

De Tags worden gebruikt als een trefwoord. Het is belangrijk om ook hier een uniformiteit aan te houden.

Bij de optie zoeken (b.v. op de hoofdpagina) kan men een trefwoord invullen en er wordt dan gezocht overal waar de “tag” voorkomt.

Klik op Kies uit de meest gebruikte tags op te kijken of uw trefwoord erbij staat. Klik op de juiste tag en deze zal automatisch worden toegevoegd. Men kan ook meerder tags gebruiken, maar maak het niet te gek.

Bent u er van overtuigd dat het iets ander moet zijn, vult u deze bij toevoegen in en klik op de Enter toets of Toevoegen.

 

 

We zullen als laatste een afbeelding kiezen die bij het bericht gepresenteerd wordt. Als er geen passende afbeelding is zou men het Apollo logo kunnen gebruiken.

 

 

 

Klik op Uitgelichte afbeelding kiezen.

U kunt kiezen om een nieuwe afbeelding te uploaden (wat we in het voorbeeld gaan doen) of kiezen uit een afbeelding uit de mediabibliotheek. Pas op, hier kunnen al vele afbeeldingen staan.

 

 

Klik op Bestanden selecteren.

U komt nu op uw computer terecht en zoek de locatie op waar de afbeelding staat. Klik vervolgens op Openen.

 

 

 

 

 

De ge-uploadde afbeelding staat al aangevinkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik op Uitgelichte afbeelding kiezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als alles naar wens is ingevuld kunnen uiteindelijk het bericht gaan publiceren.

Klik eerst op Publiceren.

Andere opties zijn (nog) grijs uit gevinkt.

 

 

 

 

 

 

 

Publiceren veranderd in Bijwerken en de optie Wijziging bekijken is nu aan te klikken.

Wanneer men de aanklikt wordt een extra tabblad op uw browser aangemaakt en het bericht op de gehele pagina gepresenteerd.

Afhankelijk waar overal de opties zijn ingesteld op de website zal dit bericht automatisch zijn toegevoegd.

Als men hierna nog iets aanpast dient men uiteraard eerst op bijwerken te klikken om de wijzigingen aan te passen.

Gefeliciteerd, u hebt uw eerste bericht aangemaakt.

Hierbij enkele voorbeelden hoe ze op de website worden weergegeven.

 

 

 

Als volledige pagina.